søndag den 15. april 2012

Pizza med laks og spinat ala´ Birgitte

Birgitte fortalte om denne pizza hun havde fået ved en veninde komsammen, det lød godt synes jeg. Her er mit forsøg på pizza med laks og spinat.

Dej:
25 g gær
1½ dl vand
5 tsk olie
2,5 dl pizzamel eller hvedemel
1 dl grahamsmel
½ tsk salt
Gæren opløses i vandet, og resten af ingredienserne blandes i og æltes godt igennem. Hæver ca ½ time, sålænge det tager at køre heste entusiasten hjem, og gå i Fakta efter 2 ting. Dejen rulles tyndt ud passende til en bageplade.
Fyld:
450 g frossen helbladet spinat
225 g fersk laks, røget laks kan sikkert også bruges
3 forårsløg
75 g salat tern
100 g revet ost
Spinaten optøes og drænes for vand og bredes ud over bunden. Forårsløgene skæres i skiver og drysses over. Laksen skæres i små tern og drysses over. Salat ternene mases lidt og drysses over, tilsidst reven ost.
Jeg bagte den på pizza program i 18 min, alternativ alm ovn 200g i 20 min.

Sådan ser den ud inden den revne ost er kommet på.

Eftertanker:
Selvom jeg har haft ovnen i 2 år, har jeg kun brugt pizza programmet en gang før. Nu kan jeg godt huske hvorfor jeg ikke har brugt programmet, jeg synes det tørrer for meget ud. Osten havde også taget farve. Jeg kan bedre lide pizza bagt på alm. ovn på 220 g. Ellers var den god, laks og spinat er gode sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar