mandag den 9. april 2012

Pandekagelagkage med jordbær


Længe gerne ville lave en pandekagetorta som de kalder den i Sverige, men der er den sammenlagt med blåbær. Det havde jeg ikke, men søster siger også at den bliver lidt stærk. Det skulle så have været hindbær, men ved fejl var det altså jordbær der kom op af fryseren istedet.
Jeg brugte opskriften på almindelige pandekager, fra Pandekagekager.dk:
150 g hvedemel
4½ dl mælk
3 æg
½ tsk salt
50 g margarine
Der blev 8 store pandekager på mit pandekagejern, almindelig pande kan jo også gøre det.
Skar dem ud efter ringen til springform, som jeg så også brugte til at lægge kagen sammen i bagefter. Det sikrer, at den ikke skrider.

Til fyld og pynt brugte jeg
3 dl piskefløde
2-300 g jordbær
1 brev færdig lagkagecreme (pulver)
½ L mælk
Cremen røres af pulver og mælk og hviler 15-30 min
De optøede jordbær (væden er siet fra) moses med en gaffel. Fløden piskes. Bærrene vendes i flødeskummet.
Kagen samles i formen med skiftevis et lag creme og et lag jordbærskum imellem hver pandekage, et tyndt lag af hver. Kagen stilles i køleskabet sammen med det resterende jordbærskum, som så fordeles henover som pynt lige inden servering.

Eftertanker: Den blev god, men jeg tror hindbærs lidt skarpe smag vil give en bedre smag til pandekagernes neutrale smag. Vil også prøve næste gang udelukkende at bruge bærskum, og ikke creme, hvilket man vist også gør i Sverige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar