søndag den 15. april 2012

Helstegte rødspætter med smørgrillede kartofler og blomkålssalat


Rødspætte:
En hel fersk rødspætte der er flået og udrenset, paneres med æg og rasp og steges på panden. Det er jo en helt speciel oplevelse. Steg den endelig ikke for længe, så den bliver tør.
Kartofler:
Kartofler skrældes og skæres i tern (1-2 cm), sænkes ned i kogende vand og koger ca 3 min. Vandet hældes fra og smørklatter lægges i. Samtidig med at smørret smelter, vendes kartoflerne rundt. Så fordeles de ud på en bageplade, og drysses med groft salt, og sættes ind under grillen. De skal vendes undervejs. De er færdige når de er  let brune og skorpede. Jeg bliver altid forbavset over hvorlænge de skal have, det er nok 15-20 min ialt.
Blomkålssalat:
Blomkål snittes i tern, æbler skrældes og snittes i tern og vendes med saften af ½ øko citron. Mandler og lidt baby salat og halve små gule tomater vendes i.

Eftertanker: Dette betragter jeg som en luksus middag. Det er enkelt, men i verdensklasse. Sådan en fersk hel fisk, der ikke har været frossen. Uhmm.
Ang. kartoflerne så skrællede jeg så da de var skåret i tern fyldte op til kanten næsten i en 3 L gryde. De blev spist af 3 personer, men det skal lige siges at Foldbold entusiasten kom hjem arbejde, og havde ikke spist i mange timer var meget sulten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar