onsdag den 4. april 2012

Grovboller med æblegrød og stjerneanis

Havde lyst til at kombinere æblegrød og stjerneanis i boller. Tog udgangspunkt i en opskrift med kartoffelmos i boller, som jeg synes er god.
Opskriften kom til at se sådan ud:
50 g gær
7,5 dl vand
1 dl olie
½ L æblegrød
2 æg
5 knuste stjreneanis
1 tsk salt
300 g rugmel
150 g grahamsmel
ca 950 g hvedemel
Gæren opløses i lunken vand, æg og olie og æblegrød  og salt tilsættes. Stjerneanis knuses og blandes i melet. Jeg starter altid først med grovmelet og dernæst supplerer med hvedemelet, så jeg sikrer at 1/3- 1/2 af melet er grovmel. Æltes godt, med røremaskine i mindst 5 min, dejen skal stadig være klistret og ikke for fast. Hæver til dobbelt størrelse i ca 1½ time. Vendes ud på meldrysset bord og formes til ca.30 boller, så bilver de mellemstore af størrelse. Jeg bruger dejskraberen til at forme boller af klistret dej, det synes jeg er nemmere. Efterhæver ½-1 time, og bages ved 200 gr i ca 20 min.

Eftertanker: Bollerne blev rigtig gode, men smagte svagt af stjerne anis, så næste gang vil jeg putte et par stykker mere i.
Æblegrøden er færdigkøbt må jeg indrømme, æble høsten sidste år gav ikke til at gemme. Jeg bruger en fra Rema, som jeg synes er god.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar