søndag den 29. april 2012

Boller på rad

Studenten er ikke til grovboller, han er til hvidt brød og søde sager. Derfor disse hvide boller som kræver minimal arbejdstid.
2½ dl mælk
2½ dl vand
50 g gær
100 g blødt smør
1 æg
3 spsk sukker
1 æg
1 tsk salt
ca 900 g hvedemel
Vand og mælk lunes, og gæren  og sukkeret opløses heri. Derefter æg,smør og mel og salt, og røremaskinen kører nogle minutter. Dejen skal være smidig. Hæver ½ time.
Æltes på meldrysset bord og deles i 5 stykker, som trilles til lange pølser på størrelse med bagepladen på den lange led.

Pølser lægges på pladen og de deles igen i 6 stk, lettes med en skarp våd kniv. Efter hæver 40 min, og bages ved 225 gr i 10-14 min. Skæres fra hinanden.

Eftertanker: For en del år siden var de min favorit opskrift, de er da også gode, hvis man er til hvidt brød, men i dag foretrækker jeg det grove. Både pga smag og mæthedsfølelse.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    hvilken mælk plejer du og bruge?

    SvarSlet
  2. Hej,jeg bruger bare det mælk jeg har i huset. For tiden er det altid letmælk, for nogle år siden var det minimælk. Begge kan fint bruges.
    Louise.

    SvarSlet