lørdag den 14. april 2012

Æblesild


Til 2 personer:
4 sildefilletter
4 mellemstore løg
4 mellemstore æbler
citron
havregryn
rugmel eller hvedemel
salt og peber
fedtstof til stegning
rugbrød
Sildefilletter skyldes og rystes lidt tørre, evt dryppes med citonsaft. De dyppes i en blanding af mel og havregryn, salt og peber og steges på panden i smør eller margarine.
Løg og æbler skrældes og skæres i ringe og både. De steges ligeledes på en pande med fedtstof. Man kan stege sildene først, og holde dem varme, mens løg og æbler steges. Jeg steger på hver sin pande. Sildene skal vel have 3-4 min på hver side, og æble-løg blandingen skal også stege i kort tid, de skal stadig have lidt bid. Det er altså en middag man kan lave på 20 min. Rugbrød serveres til.

Eftertanker: Tømmeren synes ikke sildene smager af ret meget, det skal lige tilføjes, at hans smagsløg er beskadiget efter et fald fra motorcyklen, hvor han slog hovedet. Jeg synes retten smager fantastisk. Det er nok rigtig at sildene er lidt neutrale, men de stegte æbler og løg smager skøn, så sammensætningen synes jeg er fin. Jeg er ikke vild med stegte sild i eddike, så denne måde er god for mig til at få lidt af de vigtige D-vitaminer, som vi generelt får for lidt af i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar